Mijn favoriete SEO tools

Hoewel er tegenwoordig veel wordt ingezet op automatisatie, blijft zoekmachine optimalisatie voor een groot deel handenarbeid. Dat is natuurlijk heel tijdsintensief. Gelukkig zijn er enkele SEO tools op de markt om dit werk te verlichten. Dit zijn mijn favorieten:

SEMrush

SEMrush is een van de meest uitgebreide SEO tools op de markt. Je kan het gebruiken voor organic research (keywords waarvoor concurrenten scoren, veranderingen in posities…), backlink analyses (refererende domeinen, anchor text…) en veel meer. De software kan ook enkele technische fouten in een website opsporen.

Als SEO gebruik ik SEMrush vrijwel dagelijks. Dankzij de vele functies is het een echt Zwitsers zakmes. Bovendien kan SEMrush terugvallen op een uitgebreide database met meer dan 46,000,000 domeinen en 120,000,000 keywords.

Prijs: vanaf $99,95 euro per maand

semrush.com

Screaming Frog

Toegegeven; deze SEO tool heeft geen alledaagse naam. Maar laat je niet misleiden. Screaming Frog is namelijk een must-have voor iedereen die met zoekmachine optimalisatie bezig is. Deze software emuleert namelijk de crawlers van Google. Je ziet meteen welke URL’s problemen hebben, gaande van ontbrekende meta descriptions tot verkeerde hreflang tags.

De Screaming Frog SEO Spider is een desktop applicatie. Je kan deze tool installeren op Windows, Mac of Linux. De gratis versie heeft een limiet van 500 pagina’s. In de betalende versie (£149 per jaar) wordt die limiet verwijderd.

Prijs: gratis

screamingfrog.co.uk

SEOquake

In tegenstelling tot de vorig SEO tools is SEOquake een browser addon. Terwijl je een website bezoekt, kan je allerlei parameters controleren. Denk bijvoorbeeld aan meta data, backlinks, canonicals, enz. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de zoekresultaten aan te vullen met extra informatie. Dat is erg handig tijdens een keyword research of een concurrentieanalyse.

SEOquake is beschikbaar voor Chrome, Firefox, Opera en Safari.

Prijs: gratis

seoquake.com

Google Analytics & Search Console

Analytics en Search Console zijn geen klassieke tools voor SEO, maar ze zitten wel boordevol interessante informatie. Ze geven meer inzicht in crawlfouten, het aantal geïndexeerde pagina’s, populaire landingspagina’s, enz. Begrijpen hoe bezoekers jouw website gebruiken, helpt tevens om deze te optimaliseren voor zoekmachines.

Prijs: gratis

analytics.google.com

google.com/webmasters/tools/home

GTmetrix

Laadsnelheid is een van de factoren waar zoekmachines rekening mee houden. Dat is geen verrassing. Trage pagina’s zijn namelijk frustrerend en zorgen voor een slechte gebruikservaring.

Met behulp van GTmetrix test je de snelheid van jouw website. Na de analyse krijg je nog enkele suggesties om de laadsnelheid te verbeteren (o.b.v. Google PageSpeed Insights en Yslow). Het is dus een onmisbare tool voor elke SEO.

Prijs: gratis

gtmetrix.com

Google Ads Keyword Planner

Vul één of meerdere zoektermen in en de Adwords Keyword Planner toont het maandelijkse volume in een bepaalde regio. Daarnaast krijg je nog een lijstje met gerelateerde zoekwoorden. Dat is erg handig om de structuur van een website te bepalen of met SEO copywriting te starten.

Vandaag de dag is de Adwords Keyword Planner enkel beschikbaar voor adverteerders met een actieve campagne. Heb je momenteel geen Adwords campagne lopen, dan krijg je enkel algemene volume’s te zien (bv: 100 – 1000 searches).

Prijs: gratis

adwords.google.com/keywordplanner

Google

Heb je er al aan gedacht om Google als SEO tool in te zetten? Uit de zoekresultaten kan je namelijk een heleboel leren. Je ziet zoeksuggesties, advertentieteksten, paginatitels, meta descriptions, rich cards en veel meer. Met behulp van geavanceerde zoekoperatoren (bijvoorbeeld site: om alle geïndexeerde pagina’s van een domein te bekijken) haal je nog meer interessante informatie uit de SERPs.

Prijs: gratis (duh)

google.com