SEO-tips voor webshops

Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Niet alleen gevestigde ketens hebben hun weg naar e-commerce gevonden, ook heel wat particulieren die voor-en-na producten verkopen starten een webwinkel. Aan concurrentie is er dus geen gebrek.

Je vraagt jezelf waarschijnlijk af: hoe kan ik mezelf onderscheiden van deze concurrenten?

Wel, zoekmachines optimalisatie is een goed startpunt. Met enkele aanpassingen zal je veel beter scoren in de zoekresultaten. De beste SEO tips voor webshops vind je hieronder:

URL-structuur

Onze SEO tips voor webshops starten we met de URL-structuur. Dat klinkt misschien als een onbenulligheid, maar dat is het zeker niet. Een duidelijke URL is interessant voor zowel bezoekers als zoekmachines.

Gebruik dus beschrijvende termen in plaats van een random combinatie van letters en cijfers. Dat maakt het geheel veel leesbaarder.

Vergelijk bijvoorbeeld onderstaande URLs. Welke verkies jij?

Waarschijnlijk heeft de laatste URL jouw voorkeur. Die is veel gebruiksvriendelijker. In het eerste voorbeeld is het niet meteen duidelijk om welk product het gaat. In de tweede URL wel. Hier kan je meteen zien dat het om een product gaat (de Beka Geltex 180 cm) in de categorie ‘matrassen’, die op zijn beurt tot de bovengelegen categorie ‘slaapkamer’ behoort. Een belangrijke SEO-tip voor webshops: gebruik onderverdelingen in categorieën in de URL-structuur.

Paginatitels

Ook paginatitels mogen niet vergeten worden. We raden aan om het belangrijkste keyword vooraan te gebruiken. Voor categorieën is dat de naam van de categorie (bv. ‘matrassen’ of ‘tshirts’), voor producten de naam van het product (bv. ‘iPhone 7’ of ‘Karina tafel’).

De optimale lengte van een paginatitel is 50 à 60 tekens. Tegenwoordig wordt de maximumlengte in pixels uitgedrukt. Google zal titels die langer zijn dan 512 pixels niet volledig weergeven. Je kan deze tool gebruiken om de lengte van jouw paginatitels te testen.

Bij deze webshop SEO-tip is het belangrijk om te weten dat elke paginatitel uniek moet zijn. Gelijkaardige titels maakt het zoekmachines moeilijk om een onderscheid te maken en de juiste pagina in de zoekresultaten te tonen.

Productafbeeldingen

In een webshop zijn productafbeeldingen enorm belangrijk. Ze geven consumenten een duidelijk beeld van het product en tonen belangrijke details.

Ook het belang van productafbeeldingen voor SEO mag niet onderschat worden. Door deze afbeeldingen te optimaliseren, kan je meer consumenten aantrekken. Dat gebeurt vooral via Google Image Search. Consumenten zoeken af en toe naar foto’s van producten voordat ze tot een aankoop overgaan. Wie aan webshop SEO doet, houdt hier best rekening mee.

Daarom geef ik deze e-commerce SEO tip mee: zorg voor een duidelijke bestandsnaam en alt-omschrijving van afbeeldingen. Vooral de alt-omschrijving is belangrijk. Omschrijf wat er te zien is op de foto, bijvoorbeeld ‘witte lederen sofa van Xooon met relaxfunctie‘. Zo simpel is het.

Productomschrijvingen

Nog een webshop SEO-tip om niet te vergeten: zorg voor unieke productomschrijvingen.

Heel wat online winkels kopiëren een tekst van de producent, maar dit is niet ideaal. Het is veel beter om zelf een tekstje te schrijven. Het is voor zoekmachines immers niet interessant om in de zoekresultaten verschillende pagina’s met dezelfde tekst te tonen.

Over het algemeen geldt de regel ‘langer is beter‘. Langere teksten hebben (meestal) meer kans om goed te scoren.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het niet zo moeilijk om productomschrijvingen van minstens 300 woorden te schrijven. Ik gebruik meestal de volgende structuur:

Door bovenstaande puntjes uit te schrijven, zal je al snel voldoende content hebben. Toegegeven, het neemt wat tijd in beslag. Start daarom met de belangrijkste producten (meeste marge, hoogste zoekvolume).

Productcodes

Vermeld op de productpagina de UPI (Unique Product Identifier). Dat is de unieke combinatie van cijfers en/of letters die het product in kwestie identificeren. Denk bijvoorbeeld aan een GTIN, ISBN of MPN code.

Heel wat klanten zoeken op deze code – of ze het product voor de eerste keer kopen of een vervanging zoeken. Indien deze UPI niet aanwezig is op je pagina, word je er ook niet voor gevonden.

Laadtijden

Het is al langer geen geheim meer dat de laadsnelheid van een website een SEO-factor is.

Dat is logisch. Een webwinkel met een trage laadsnelheid is frustrerend voor bezoekers, waardoor de kans groot is dat ze hun bezoek afbreken. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat snelle webshops een hogere conversiegraad hebben. Zelfs een verschil van 1 second kan een grote impact hebben op de inkomsten.

Deze webshop SEO tip is dus erg duidelijk: maak jouw pagina’s zo snel mogelijk. Er zijn verschillende methoden om de laadsnelheid te verbeteren. Google Pagespeed Insights kan je alvast enkele tips geven.

Microdata

Zoekmachines zoals Google kunnen de inhoud van een pagina vrij goed interpreteren. Maar dat wil niet zeggen dat het verboden is om ze een handje te helpen.

Microdata geven extra context aan bepaalde elementen. Via schema.org bijvoorbeeld, kan je een thumbnail, merk, model, reviews, etc. aan een product toevoegen. Sommige elementen komen zelfs terug in de zoekresultaten, wat de CTR naar de pagina verhoogt. Omdat ze extra opvallen, vergroot de kans dat gebruikers erop klikken.

Duplicate content

Duplicate content zorgt vaak voor problemen bij webshops. Dit probleem ontstaat doordat Google elke URL als een aparte pagina ziet. Bijvoorbeeld:

Beide URLs tonen dezelfde inhoud, maar zijn anders gerangschikt (sortering op basis van prijs).

Voor bezoekers is dat geen probleem. Voor zoekmachines wel. Waarom? Zoekmachines zullen zelfden of nooit twee pagina’s met dezelfde inhoud in de zoekresultaten tonen.

Maar welke pagina mag nu wel getoond worden? De eerste versie, of de tweede? Om zoekmachines niet te verwarren, moet dit duplicate content probleem opgelost worden.

Dit kan op verschillende manieren. Voor webshops raden we aan om in Google Webmaster Tools alle URL parameters te benoemen. Verder kunnen 301-redirects en metadata een oplossing bieden. Voor meer informatie kan je dit artikel lezen.

Verwijderde producten

Webwinkel SEO is niet alleen van toepassing op de aanmaak van nieuwe productpagina’s. Ook de verwijdering van producten vraagt aandacht.

Sommige producten zullen na verloop van tijd niet meer verkrijgbaar zijn (bijvoorbeeld einde reeks modellen). Wat moeten we dan met de productpagina doen?

Het is best om een 301-redirect in te stellen naar een relevante pagina, zoals een gelijkaardig product of de bovenliggende categorie. Hierdoor wordt de bezoeker (en zoekmachines) automatisch doorverwezen naar een alternatief. Het voorkomt dat ze een 404 foutcode te zien krijgen.

Breadcrumbs

Breadcrumbs zijn een handig navigatiemiddel voor bezoekers. Ze tonen meteen de locatie van een product in het assortiment, bijvoorbeeld mannen > accessoires > zonnebrillen > zwart. Breadcrumbs helpen ook zoekmachines om de structuur van een webshop beter te begrijpen. Door het gebruik van keywords hebben ze tevens een SEO-voordeel.

Interne links

Bij webwinkel SEO spreekt men vaak over backlinks, maar interne links mogen niet vergeten worden. Door naar relevante pagina’s op de eigen website te linken, wordt autoriteit doorgegeven. Dat is een webshop SEO techniek die vaak uit het oog wordt verloren.

Deze interne links kunnen in tekstvorm voorkomen, maar evengoed als afbeeldingen van gerelateerde producten. Beide opties zijn interessant.

User generated content

We hebben het eerder al gehad over het belang van voldoende content. Een manier om extra unieke tekst te voorzien, is via user generated content. Zoals de term al doet vermoeden, gaat het over tekst die door bezoekers wordt geschreven.

Daarom proberen heel wat webshops om hun klanten een reactie of review te laten schrijven. Coolblue, een Nederlandse webshop, geeft elke maand een waardebon van €100 aan de beste review om dit te stimuleren. Waarom? Omdat user generated content een aantal SEO-voordelen biedt: meer tekst op de pagina en een natuurlijk gebruik van long-tail keywords en synoniemen.

Mobiel

Sinds 21 april 2015 worden mobiele websites bevoordeeld in de zoekresultaten (momenteel enkel bij mobiele toestellen). Het is dus de moeite waard om jouw webshop mobile friendly te maken. Zeker als je weet dat steeds meer mensen producten bestellen via een smartphone of tablet. Een webshop SEO moet hiermee rekening houden.

Test nu jouw website met deze mobile friendly test. Na de analyse krijg je een aantal suggesties om de score te verbeteren.

Interne zoekmachine

Heb je een interne zoekmachine in jouw webshop? Dan is de kans groot dat de pagina’s met zoekresultaten ook in Google verschijnen.

Dit is niet altijd wenselijk omdat deze pagina’s geen meerwaarde bieden. Iemand van Google zei ooit ““we don’t want search results in our search results.” Deze pagina’s worden dus best uit de zoekresultaten geweerd. Dat kan op diverse manieren:

Meer info

Webshop SEO-advies nodig?

Heb je na het lezen van bovenstaande webshop SEO tips nog advies nodig? Ik help jou met plezier verder. Neem contact op en maak een afspraak. Dan kijken we samen hoe we jouw webwinkel meer bezoekers kunnen bezorgen.