Van email marketing strategie tot implementatie

Starten met email marketing? Ik ontwikkel een strategie, ontwerp nieuwsbrieven en zorg voor de opvolging.

Hoe kan ik jou helpen?

Email marketing is niet iets wat je tussen de soep en de patatten opstart. Het vraagt enige voorbereiding. Ook na het versturen van jouw campagnes is het werk nog niet klaar.

Wil je email marketing uitbesteden? Ik help jou graag verder. Bij Fuseo kan je terecht voor:

Ontwikkeling email marketing strategie

Elke succesvolle marketing campagne start met een doordachte strategie. Dat is voor email promotie niet anders.

De email marketing strategie bevat een plan van aanpak. Er wordt gekeken naar de objectieven en de doelgroep. Dit alles bepaalt wat je in de email zegt, hoe je dit verwoord en de visuele stijl die eraan verbonden is. Het zal je niet verbazen dat een cold email (naar ontvangers waarmee je nog geen contact hebt gehad) er helemaal anders uitziet dan de maandelijkse nieuwsbrief naar bestaande klanten. Ook de sector speelt een rol. Er is een verschil tussen nieuwsbrieven van meubelzaken, advocatenkantoren en projectontwikkelaars.

Opmaak/aankoop adressenbestand

Email marketing staat of valt met de kwaliteit van het adressenbestand. Heb je reeds een database met ontvangers? Perfect, dan kunnen we deze snel en eenvoudig importeren in de email marketing software. Voor ondernemingen die nog geen lijst met ontvangers hebben, is er ook een oplossing: email adressen kopen. Ik help jou graag bij de zoektocht naar een geschikt adressenbestand.

Ontwerp email template

Elke onderneming heeft een huisstijl. Die zien we niet alleen terug op de website, maar ook in nieuwsbrieven en andere vormen van communicatie via email.

Ik ontwerp een stijlvolle email template die bij jou onderneming past. Want een goede eerste indruk is goud waard. Bovendien is elke template ‘responsive’. Dat wil zeggen dat het ontwerp zowel op grote als op kleine schermen perfect leesbaar is. Het maakt dus niet uit of klanten jouw emails lezen op een desktop of op een smartphone.

Opzetten email campagnes

Copywriting, afbeeldingen opmaken, links toevoegen en testen, dynamische content invoegen … een email campagne opzetten neemt heel wat tijd in beslag. Gelukkig kan je dit werk uitbesteden en jouw tijd in leukere dingen investeren.

Bij het opzetten van email campagnes worden vaak A/B tests geïmplementeerd. Op die manier testen we onderwerpen, verzendmomenten en meer. Deze informatie is van essentieel belang om toekomstige email campagnes te optimaliseren.

Email marketing via Mailchimp

Mailchimp is mijn favoriete tool wanneer het op email marketing aankomt. Waarom? Omdat het voldoende functies heeft voor een Fortune 500 bedrijf, terwijl het volledig gratis is tot 2.000 ontvangers. Prijs-kwaliteit zit Mailchimp dus heel goed.

Deze software is perfect geschikt voor eenvoudige nieuwsbrieven. Maar er zijn veel meer mogelijkheden.

Enkele highlights:

  • Marketing automation o.b.v. vorige aankopen, voorkeuren of gedrag
  • Flexibele templates met drag-and-drop interface
  • Eenvoudige koppeling met Google Analytics
  • Integreerbaar in WordPress, Salesforce, Eventbrite en meer

Heb je reeds een Mailchimp account? Perfect. Ondernemingen die andere email marketing software gebruiken, zoals Campaign Monitor of Mailworx, kunnen heel eenvoudig de overstap maken.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.

Veelgestelde vragen

Ik heb geen inspiratie voor een nieuwsbrief, wat nu?

Maandelijks een nieuwsbrief versturen vraagt heel wat inspiratie. Even geen ideetjes? Geen probleem: ik help jou graag bij het samenstellen van de inhoud. Samen maken we een content kalender op. Dit document vormt de rode draad doorheen jouw email communicatie.

Hoe integreer ik een inschrijfformulier op mijn site?

Een inschrijfformulier dat rechtstreeks gekoppeld is met een adressenbestand is eenvoudig te integreren via een stukje code. Heb je een WordPress site? Gebruik dan de Mailchimp plugin, die alles nog makkelijker maakt.

Hoe voorkom ik dat emails in de spamfolder terechtkomen?

Email campagnes die rechtstreeks naar de spamfolder gaan zijn natuurlijk nutteloos. Gelukkig zijn er enkele technieken om dit te vermijden. Een goed adressenbestand, een duidelijke vermelding van de naam van de afzender en een toevoeging van een unsubscribe knop zijn enkele zaken die de kans op succes verhogen.

Is het een goed idee om email adressen te kopen?

Email adressen kopen kan een goed startpunt zijn om nieuwe mensen te bereiken. Maar doorgaans wordt het niet aangeraden. Adresbestanden die op een organische manier tot stand komen – doordat ze zich effectief inschrijven – presteren veel beter.

Hoe vaak moet ik emails versturen?

Dat hangt ervan af. Sommige emails zijn gelinkt aan acties, bijvoorbeeld de aankoop van een product of het verlaten van een winkelmandje. Dit soort emails wordt automatisch verzonden. Andere berichten worden handmatig ingepland. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven. Hoe vaak je deze nieuwsbrieven verstuurt, hangt af van de doelgroep. Het is dus aangeraden om enkele tests uit te voeren om te ontdekken welke frequentie het best bij jouw doelgroep aansluit.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.